ورزش

مشهد vs اصفهان

قرعه هفته اول پانزدهمین لیگ برتر فوتبال ایران این‌گونه درآمد که دو تیم مشهدی حاضر در لیگ با دو تیم اصفهانی لیگ با هم روبرو شوند.

سیاهجامگان در ورزشگاه ثامن مشهد، میزبان ذوب‌آهن بود که شگفتی‌ساز شد و با نتیجه ۲-۱ رقیب کهنه‌کار اصفهانی را مغلوب کرد.

امروز هم پدیده خراسان در اصفهان با سپاهان روبرو شد و با نتیجه ۱-۰ و با سه امتیاز شیرین از زاینده‌رود بازگشت. در اولین هفته لیگ برتر، ۶ امتیاز شیرین در سبد مشهدی‌هاست.

در اولین هفته لیگ برتر، فقط دو تیم مشهدی بودند که توانستند با برد بازی را تمام کنند و حالا دوشادوش هم رتبه ۱ و ۲ جدول را دارند.

این فصل چه اتفاقاتی برای فوتبال مشهد رخ می‌دهد؟

 

اصفهانی‌ها و مشهدی‌ها

تیم‌های اصفهانی (و به طور خاص، دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن) جزو نامداران لیگ برتر در ادوار گذشته بوده‌اند. سپاهان دو سابقه قهرمانی را در کارنامه دارد و چندین بار نیز سهمیه آسیایی کسب کرده است.

ذوب‌آهن اگرچه تاکنون قهرمان نشده، اما در چند دوره عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کرد و مانند رقیب اصفهانی‌اش، سابقه چند حضور در لیگ آسیایی را دارد.

اصفهانی‌ها به حمایت بالا از تیم‌های باشگاهی‌شان شهره هستند و این دو باشگاه اصفهانی علاوه بر حمایت بالایی که از سوی تماشاگران بومی کسب می‌کنند، به خوبی نیز تغذیه مالی می‌شوند.

اجماع خرد جمعی در اصفهان به سمت و سویی رفته که بیشترین حمایت را از باشگاه‌های مختلف ورزشی، و من‌جمله این دو باشگاه محبوب فوتبالی انجام می‌دهند.

در مقابل اگر بخواهیم وضعیت مشهد را برای حمایت از باشگاه‌های بومی بررسی کنیم، نتایج چندان امیدوارکننده نیست.

از دیرباز تاکنون مشکلات مالی یکی از مشکلات بزرگ باشگاه‌های فووتبال (و هندبال و فوتسال و والیبال و بسکتبال) مشهد است.

ما مشهدی‌ها، در کارهای گروهی، و در حمایت از تیم‌های محلی، و با در کنار هم بودم، مشکل اساسی داریم و باید فکری برای حل این مشکل کنیم.

مهم‌تر از هر چیز به خرد جمعی و حمایت رسانه‌ای نیاز داریم. فوتبال در مشهد بسیار ریشه‌دار است و یکی از کارخانه‌های معرفی فوتبالیست‌های خلاق به فوتبال ایران است.

و البته مشکل فوتبال ما، تغییر نام باشگاه‌هایمان نیست!

ورزشگاه ثامن، یکی از چالش‌های فوتبال مشهد است. استادیوم ثامن را دوست داریم، ولی وقتی یکی از بهترین استادیوم‌های ایران در یکی از بهترین نقاط شهر را داریم، کمی برایمان سخت است تا نزدیک شاندیز برای دیدن بازی‌ها برویم!

 

(یادداشت «آرزوهای فوتبالی برای مشهد» را بخوانید.)

 

اولین قدم را هر دو تیم مشهدی امیدوارکننده برداشتند، اما لیگ برتر، یک ماراتون ۹ ماهه طولانی‌مدت و نفس‌گیر است.

پدیده در هر دو دوره قبلی که در لیگ برتر حضور داشت، رتبه ۱۰ جدول را کسب کرد. آنها در این فصل به امید رتبه بالاتری هستند و برخی مدیران شرکت پدیده شاندیز، از آسیایی شدن این تیم صحبت می‌کنند. آرزویی که البته هنوز خیلی زود است در مورد آن صحبت شود.

«سیاهجامگان مشهد» و «پدیده خراسان» به نفس و هوای تازه نیاز دارند. همه ما می‌توانیم به فوتبال شهرمان کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا