پیشنهادهای سردبیرسیاست شهریشهر هوشمند

داستانِ من‌کارت

ماجرای تغییر نام از کجا شروع شد؟

استارت ماجرای تغییر نام را سید جلال فیاضی زد.

وی یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی مشهد و در حال حاضر رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر است.

مهرماه ۱۳۹۴ در یکی از جلسات شورای شهر، وی با انتقاد از نام «من کارت»، اشاره کرد که نام کارت شهروندی در بسیاری از کلان‌شهرها، به نام همان شهر است.

اسفند ماه سال پیش لایحه‌ای در شورای شهر مشهد مطرح شد که برای معرفی بیشتر کلانشهر مشهد، از سال آینده کارت‌های شهروندی «من کارت» به «مشهد کارت» تغییر نام دهند.

 

موافقان تغییر نام چه نظری دارند؟

موافقان تغییر نام می‌گویند که نام «من کارت» منیت را ترویج می‌کند.

آنها همچنین به عدم وجود نشانه‌ای از شهر مشهد در نام «من کارت» اشاره می‌کنند.

 

من-کارت-الکترونیک
من کارت‌ها از طریق یک اپ اندرویدی به صورت آنلاین می‌توانند شارژ شوند.

نظر سازمان فاوا چیست؟

من کارت پروژه‌ای است که در سازمان فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) شهرداری مشهد اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد از جمله مخالفین تغییر نام «من کارت» است.

محمدجواد رجائیان در جلسه رأی‌گیری برای تغییر نام من کارت از نگاه کارشناسی با تغییر نام مخالفت کرد و به اعضای شورای شهر گفت که تاکنون ۵ میلیون من کارت صادر کرده‌ایم و با توجه به تکنولوژی بالایی که برای صدور این کارت‌ها استفاده شده، تغییر این کارت‌ها هزینه سنگینی دارد.

 

دغدغه‌های اسمی یک شورا

شورای شهر مشهد در اولین جلسات کاری سال ۱۳۹۵ نام چند خیابان قدیمی شهر را تغییر داد. این موضوع تا مدتی بحث‌های زیادی را در فضا رسانه‌های شهری به راه انداخت و در نهایت بخشی از مصوبات مربوط به تغییر نام‌ها لغو شد.

ماجرای تغییر نام «من کارت» به «مشهد کارت» نیز موضوعی است که تا چندین سال دو گانگی را در نام این کارت رقم خواهد زد.

ایجاد دوگانگی در نام یک برند شهری موضوعی بود که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم به آن اشاره کرد و با این تغییر نام مخالفت کرد.

 

سرانجام ماجرا

علیرغم همه مخالفت‌های کارشناسی با تغییر نام من کارت، این طرح در شورای شهر مشهد به تصویب رسید.

شورای شهر اشاره کرده است که قرار نیست کارت‌های قدیمی غیرقابل استفاده شوند و نام «مشهد کارت» روی کارت‌های جدید استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه سازمان فاوای شهرداری اعلام کرده که هر سال ۲۰۰ هزار من کارت جدید صادر می‌کند و با آمار ۵ میلیون کارت صادر شده قبلی، باید تا چندین سال دو نام «من کارت» و «مشهد کارت» را در کنار هم داشته باشیم!

 

هزینه‌های فرهنگ‌سازی و برندسازی مجدد

وارد شدن یک تکنولوژی به فرهنگ عامه مردم، نیاز به زمان زیادی دارد.

«من کارت» در این ۵ سالی که از اجرای آن می‌گذرد، وارد ادبیات عامه مردم شده است. الان پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما هم می‌دانند که چگونه از من‌کارت‌شان استفاده کنند، چطوری آن را در باجه شارژ کنند.

pic-02مدتی پیش که در رسانه‌ها مطرح شده بود که «من کارت» قرار است در نانوایی‌های مشهد هم مورد استفاده قرار بگیرد، موضوع را در یک جلسه خانوادگی با پدربزرگم مطرح کردم و خیلی برایم جالب بود که موضوع خیلی قابل فهم و منطقی بود.

تغییر نام چنین پروژه‌هایی باعث سرگردانی مخاطبین آن می‌شود.

لطفا به این رقم توجه کنید: هزینه پروژه «من کارت» تاکنون ۲۵ میلیارد تومان بوده. بخشی از این هزینه مربوط به برندسازی «من کارت» و فرهنگ‌سازی برای استفاده از آن برای تمام اقشار جامعه است.

بخشی از هزینه‌های برندسازی برای مطرح کردن نام «من کارت» در سراسر کشور هزینه شده است.

 

سوخت شدن یک برند شهری

یکی از برنامه‌های در دست اقدام در سازمان فاوای شهرداری مشهد، فروش تکنولوژی و برند «من کارت» به سایر شهرها بود.

«من کارت» از همان ابتدای شروع به کار، نگاهی فرا استانی را دنبال می‌کرد. در آخرین نمایشگاه کشوری السیت (شهر الکترونیک) که توسط شهرداری مشهد در سال ۱۳۹۲ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار شد، مانور زیادی روی «من کارت» انجام شد و با شهرداری‌های شهرهای مختلفی در سراسر کشور برای انتقال تکنولوژی و استفاده از این سرویس (حتی با همین نام من کارت) مذاکره شده بود.

 

بسته خدمات مبتنی بر من کارت

سازمان فاوا شهرداری مشهد از ابتدا طرح‌های بلندپروازانه‌ای را برای «من کارت» تعریف کرده بود.

مدیرعامل سازمان فاوا در کنفرانس مطبوعاتی اخیر اشاره کرد که علاوه بر پرداخت هزینه اتوبوس‌های شهری و قطار شهری، سازمان فاوا به دنبال پوشش من‌کارت در تاکسی‌های مشهد و استفاده از این کارت به عنوان بستری برای خریدهای خرد شهری (در نانوایی‌ها و فروشگاه‌های شهر) است.

از دیگر طرح‌های تعریف شده، استفاده از من کارت‌های اختصاصی به عنوان نوعی از آی‌دی کارت شهروندی است.

از شرکت اتیک هم خبر می‌رسد که در حال اجرای طرحی برای دستگاه‌های فروش خودکار (Vending Machines) در شهر مشهد هستند که با «من کارت» کار می‌کند.

 

اجرای مصوبه به عمر این شورا قد می‌دهد؟

pic-01 (1)بر اساس آمار اعلامی سازمان فاوای شهرداری مشهد، تاکنون ۴.۵۰۰.۰۰۰ من کارت فروخته شده است.

۸۰۰.۰۰۰ من کارت هم چاپ شده و در اختیار سازمان فاوا است و هنوز فروخته نشده.

با یک حساب سرانگشتی، به این نتیجه می‌رسیم که حداقل تا یک سال آینده نیاز به چاپ کارت جدیدی نیست.

شورای شهر فعلی تا تابستان سال آینده (۱۳۹۶) فعال است و بعد از آن جایش را به شورای بعدی می‌دهد.

اجرای این مصوبه احتمالا به عمر این شورا قد نمی‌دهد و ماجرایی می‌شود برای شورای شهر بعدی!

 

ادامه ماجرا به کجا می‌رسد؟

علیرغم تصویب لایحه تغییر نام به «مشهد کارت»، هنوز اثری از عنوان جدید به چشم نمی‌خورد.

شهرداری، سازمان فاوا، اتوبوسرانی، قطار شهری و شرکت اتیک (به عنوان پیمانکار این طرح) همچنان از نام «من کارت» استفاده می‌کنند و انگار نه انگار اتفاقی افتاده!

سایت اختصاصی من کارت هنوز با همان نام قبلی mancard.mashhad.ir در زیرپورتال شهرداری حاضر است و خبری از زیرپورتال mashhadcard.mashhad.ir نیست.

خبرهایی هم شنیده می‌شود که فرمانداری مشهد با این تغییر نام مخالفت کرده و داد برخی اعضای شورای شهر را درآورده است که چرا فرمانداری به این موضوع ورود کرده است.

 

 


در رابطه با من کارت این لینک‌ها را هم می‌توانید پیگیری کنید:

⊕  تابناک رضوی در یادداشتی طنز اشاره کرده که با توجه به صیانت از لهجه مشهدی، تغییر نام لازم بوده و وقتی می‌شود از «مو» کارت استفاده کرد، چرا «من» کارت؟!

⊕  یکی از اهداف پروژه من کارت، پرداخت‌های خرد برای اصناف مختلف است. سایت من کارت شهرداری لیستی از واحدهای صنفی که می‌توان هزینه را با من کارت پرداخت کرد، در سایتش منتشر کرده است.
در حال حاضر واحدهای صنفی خیلی محدود هستند و شامل چند نانوایی و دفتر پیشخوان دولت و تایپ و تکثیر است و جالب است که به نظر می‌رسد این تعداد به جای اینکه بیشتر شود، در حال کمتر شدن است.

⊕  یک فرم در سایت من کارت هست که علاقه‌مندان می‌توانند درخواست پذیرندگی بدهند.

⊕  شهرداری طرحی را هم تحت عنوان «من کارت شهروندی» دارد که هنوز خیلی رویش مانور نداده، ولی توضیحات و فرم ثبت‌نام در سایت من کارت موجود است.
احتمالا قرار است یک جور کارت شهروندی برای استفاده از خدمات متنوع باشد. یک آی‌دی ایمیل شهری هم به کاربر می‌دهد.
این طرح مشکلات و ابهامات زیادی دارد که در یادداشت جداگانه‌ای درباره‌شان می‌نویسم.


 

در رابطه با موضوع «من کارت» باز هم در «مشهدمگ» می‌نویسیم.

‫۳ نظرها

  1. به نظرم تنها کسی که به منیت و نفسانیت نام من‌کارت فکر نمی‌کند، مردم هستند. حال چطور شورایی که هزاران کار زمین مانده دارد، فیلش یاد هندوستان کرده و نگران صیانت از نفس مردم شده است؟
    شورا نمی‌توانست به متمرکز کردن خدمات من‌کارت رأی دهد که اینقدر کش و قوس بین بخش‌های مختلف برای مدیریت و راهبرد من‌کارت نباشد؟
    شورا نمی‌توانست به موضوع یکسان‌سازی حساب‌های پرداخت مرتبط با من‌کارت فکر کند و طرح دهد که ۵ درصد حق شارژ هر کارت هزینه دکه‌ها و سوپری‌ها نشود؟
    شورا نمی‌توانست به مکانیزم شارژ و تعیین تکلیف برای بانک شهر در امر شارژ فکر کند که هزینه‌ای تحمیلی به من‌کارت به‌واسطه سوء تدبیر از جیب شهروندان خارج نشود؟
    شورا نمی‌توانست به راهکارهای تسریع توسعه من‌کارت در سایر سیستم‌های حمل‌ونقلی بپردازد که اکنون نام را یک عامل تخریب آخرت مردم مشهد می‌داند؟
    اصلا چرا شورا به خود اجازه می‌دهد این‌قدر سخیف به موضوعات مهم شهری بپردازد؟ البته جواب آن مشخص است، چون سواد کار دیگری را ندارد.
    مردم باید در انتخاب‌های بعدی خود بیندیشند و عاقبت یک انتخاب را برای خود شبیه‌سازی کنند.

  2. من کارت برای چی میسوزه من ت مترو زدم سالم بود بعد آمدم بالا اتوبوس زدم ارور داد😐
    کجا درست کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا